Sunday, October 3, 2010

KENANGAN UNIFORM PUTIH..


Pagi isnin yang lalu bercerita…


Pagi tadi aku sibuk kemas rumah. Maklumlah, hari ni kan off day. Plan nak pergi pasar Isnin kat Parit Raja dengan mak terpaksa tangguh sebabnya hujan pulak. Merah pun asyik meragam jer, macam xsihat plak budak tu. Aku pun buat keputusan nak kemas bilik aku yang dah macam kapal nak pecah. 


Pagi ni aku buang segala mengantuk, penat sebab dah 1 minggu mak asyik bising. Ye kata bilik aku tak ubah macam pondok tikus. Aku ni adik beradik tikus ke apa? Hea3x.. relax la mak, anak manja mak ni dah bekerja sekarang, mana ada masa lagi nak make-up2  bilik tu. Hu9…


Kemas punya kemas, buang segala benda dalam bilik tu,,aku terjumpa sepasang uniform putih waktu zaman persekolahan aku dolu2. Alahai, tengok jer uniform ni terbayang semua memori silam saat bergelar seorang pelajar. Start dari zaman tadika, masuk sekolah pra n rendah n mnengah, membawa ke Stepo n last kat ipah n ipbl. Macam belasan tahun nie sekelip mata je semua tu dah berlalu. Diam tak diam dah lama rupanya aku tinggalkan kenangan persekolahan. 


Masa kita pegang tittle budak sekolah, macam2 aktiviti kita boleh  buat. Lompat sana, lompat sini, ketawa bahak2 sampai tercekik, orang lain tak boleh kata apa. Sebabnya, kita masih lagi budak2.. cuba sekarang nie kowrang yang baya2 aku buat cam yang aku sebut tadi, xpasal2 kena cop “mereng”.  Apa yang paling aku suka time sekolah waktu nak balik. Semua wat muka tak sabar2 tunggu bunyi loceng dalam kelas. Dengar jer bunyi loceng terakhir, sekelip mata hilang. Cian kat cikgu yang mengajar wktu tu. Terkulat2 ye .. he3x. tu waktu zaman kenakalan la.. tapi aku tak macam tu, aku akan budak baik.. ngeh3x..


 Antara ramai2 cikgu aku, Cuma beberapa kerat jer yang aku masih ingat name ye. Macam cikgu hasnah, arwah cikgu lily, cikgu Juliana, cikgu Masri, cikgu Zul, cikgu Fauzi, Mr. Eng, n ramai ag la.. penat lak nk taip pepanjang. Bukan kowrg kenal pon..  tanpa cikgu2 aku ni xda la aku yang sedang bercerita kisah hidup aku kat kowrang ni. Terima kasih cikgu!! Tapi sampai sekarang payah lak nak jumpa cikgu2 aku nie.. tapi kalau jumpa pun, aku jamin mesti dah xkenal diowrag lagi kan?? Ni adalah contoh anak murid yang tak kenang jasa cikgu. Amaran keras! Jangan dicontohi..


Uniform putih itu aku tatap ag. Dulu masa aku zaman sekolah rendah, aku susah nak percaya orang, n aku xda kawan yang amat rapat pun. Sebabnya?? Aku nie memang menyedihkan kot.. hu9 =(                         tapi, stepo banyak mengajar aku erti sebuah persahabatan. Dari xmesra jadi rapat, dah rapat kecoh xingat.. kenangan dorm L09, P05, kelas agro..semua tu dapat mengubah diri aku menjadi seorang insan. Tq sangat2 kat kowrang.. rasenya xsia2 aku pilih stepo walau name sekolah tu dah xwujud lagi sekarang ni. Sedih kan. Kalau kita nak wat reunion sekolah, sekolah tu dah xda.. oh sedih!! Kalau dapat diputar masa, zaman stepo yang aku pilih. Biarlah kena bangun awal pun, kena raging waktu orientasi, berebut bilik air, prep sampai pagi, bagi aku semua itu la yang mnjadikan seorang manusia itu bergelar manusia yang sebenarnya.  

waktu zaman remaja semua..
Dulu aku ada la kategori dak2 nerd. Cuma aku tak pakai cermin mata yang bingkai tebal jer. Dulu aku memang kaki library, tapi aku carik novel cintan jer.. dulu aku memang susah didekati, tapi sebab aku malu xbertepi.. tapi kini, dulu dan selamanya, aku tetap ikwani yang dulu, ikwani yang lurus.. wakakaka 3x… 


Banyak lagi la kenagan uniform putih pada aku. Yelah, aku bukan macam kowrg2 yang xpakai uniform putih. Kowrg kan pengawas, librian, ketua sorak n macam2 ag la, pakai baju sekolah pun kaler2 gitu. Ada class maa.. aku budak biasa jer. . sedih aku dengar zaman sekarang nie budak2 xmau pergi sekolah. Alas an..malas nk belajar, nak merewang sakan jer kerjanya. Alahai adik2 ku.. masa depan kowrang jauh lagi. insyaAllah umur pun panjang lagi, selagi ada kesempatan belajar, belajar la dulu. Cian kat kowrrang xdapat rasa tittle budak sekolah lame.. kowrang xrasa rugi ker??

p/s:  ada kawan aku cakap, belajar kena tip top kalo tak,  budak2 sekolah pakai uniform putih, tapi lepas zaman sekolah kena pakai uniform jugak, tapi uniform biru.. bas pun, dari kuning ke bas biru..  em??

3 comments:

  1. saya dah berpuluh tahun tinggalkan sekolah.. tetiba rindu pulak nak beli makanan kat kantin.. heheh

    ReplyDelete
  2. zmn sek dulu mknn semua murh2..
    time mkn berebut semua.
    wiki2..lindu nyer.

    ReplyDelete
  3. wanie klu kau ad gmbar kite mse skola2 dlu blh xemailkan kat aku . Klu ada la ek :)

    ReplyDelete