Wednesday, May 4, 2016

BELAJAR MENJAHIT PART 1

Assalamualaikum encik blog.
Jumaat kita cuti. Disebabkan hari cuti, dan rasa malas sangat nak keluar, aku acah2 rajin nak buat benda2 baru hari ni. Chop, chop.. Aku malas nak keluar time cuti? unbelievable..
Biasalah kan, kalau nak tahu, aku ni dulu pntang time cuti, sama ada cuti sekolah, cuti sem, cuti hari kerja. Pantang cuti je sibuk aku berfoya-foya jelajah mall2 yang ada kat rumah kau ni. Jangan kata Batu Pahat, Kluang, sampai ke Kota Tinggi pun sanggup walaupun cuti hanya sehari.
Tapi yelahkan, itu cerita zaman dulu2. yang kerjanya hanya nak habiskan harta mak abah je. Tapi, aku kan dah insaf. Sejak menuntut ilmu kewangan ni, baru ada kesedaran sivic sikit. kekkeke
FORCE SAVING & HARD SAVING!

Alhamdulillah aku cepat tersedar walaupun rasa dah amat lambat. Tapi bagus jugak kan, dari tak sedar langsung. Dan dari kesedaran yang baru nak sedar tu, aku pilih lepak2 di rumah sambil buat part time dengan mak aku. Part time apa? Aku ni multitask taw. Aku boleh jadi pambantu kedai, runner utk family aku dan tak lupa jugak, seorang PA untuk puan emak. kekekekek...
Tambah2 aku fikir aku kena do something ilmu2 asas rumahtangga. Maklumlah, target nak tukar status tahun ni jugak!!! ;) Ilmu yang kena ada, ilmu menjahit, masak, kemas rumah, jaga anak, dan semua ilmu puan2 emak ada lah..

Okie, kita start dengan menjahit..
Sebenarnya, dah lama aku beli kain nak buat langsir ni. Semenjak bilik aku terlalu silau sampai aku tidur pun rasa terganggu. Heheh, sebenarnya silau tu buatkan aku tak dapat tidur lebih lama pepagi. Choi.. Dan hari ni, merajinkan la diri belajar jahit langsir yang sekeping tu. Mak aku ye tak ye je dengan aku ni. Aku ni memula semangat je tinggi, last2 krik krik krik ja tinggal..

Degan lafaz bismillah, aku pun potong la kain 4m yang aku beli kat tempat aku kerja ikut ukuran yang aku dah kira. Ceih, macam expert tu.. Design dari dulu dh fikir nak yang macam mana, so, just potong, tampal2 siap la kan..

Siap google images tang nak carik design kot.. Hahahah. Kalau mak aku tahu, confirm kena gelak.
Memula aku just ambil kain langsir lama2 kat rumah, tekap ja kat kain baru tu. Adjust ikut macam mana design yang aku nak. Dah jahit sempat part yang nak dicantumkan, kita jahit tepi pulak semua bahagian kain yang benanagnya  berpotensi tercarik.

Done jahit tepi, kita kelepit dalam 1 inci bahagian atas sebelum tampal pita langsir untuk masukkan penyangkut besi langsir.


Ni nak jahit part kaki langsir. Tandakan dulu dengan kapur gunakan pembaris.
Tandakan dengan kapur buat line pun bengkang bengkok. Tangan tak bedong ni. Alah,Bolehlah. Budak Baru belajar2


Yang pic atas ni part nak kelepet supaya dia tak labuh sangat. Ops, ni bukan tutorial ye. Sebab tu belanja pic sikit ja. Malu la kita nak tunjukkan step by step. Buat line je dah biku2, lagilah jahit. Nangis tengok ;)

DAn, HAsilnya, TARA>>>>


Dah berjaya sangkut @ gantung dalam bilik aku ni, dah bersyukur sangat dah.. Yehaa.. akhirnya, projek nak buat langsir tercapai. Ni tinggal nak beli tali pengikat dia bagi kemas. BAru la segak tengoknya..

Thankz kat puan emak yang walau membebel-bebel, tetap bagi tunjuk ajar
cik sopar dah pandai jahit. 
yeah
;)

No comments:

Post a Comment