Saturday, November 17, 2012

Indahnya Saat Berfoya-foya

Ini Cerita Saat Cuti Depavali di Perlis..

Alkisah..
Kelebihan menjadi seorang student uitm Perlis bila time bercuti adalah... BOLEH BERJALAN-JALAN..
Disebabkan hari Depavali jatuh hari Selasa, dan kami dapat assingnment mencari koleksi serangga, budak-budak kelas aku telah merajinkan diri untuk pergi berkelah di air terjun.

Perancangan utama adalah untuk pergi area dekat-dekat Arau je. Kalau tak silap namanya Bukit Ayer.
Aku awal-awal dah booking kereta sewa. Manual lagi taw. Okie, memang nak kena bangga coz kat umah aku aka kat negeri Johor tu, aku memang tak reti bawa kereta maual. kira catat sejarah tersendiri la kat Negeri perlis ni aku mampu bawa kereta manual.. Yeah!!

Perjalanan yang dirancang mula pukul 10 am terpaksa ditunda ke jam 11am. atas alasan, ambil kereta dulu la, isi minyak jap la, jemput dak-dak ni la.. last-last, kul 11am baru nak bertolak dari Arau. Okie, ni memang kena mention lebih sikit coz, nak cari insect, oarang tak carik time2 matahari nak terpacak atas kepala okie..

Mulakan perjalanan ke Sungai Batu Pahat yang mana kat situ dipercayai kawasan air terjun berada. Tapi, kiteowrg salah jalan pulak. Dak laki 3 orang tu bawa motor. Nak pergi Bukit Ayer, tapi terpegi Mata Ayer. Sebab masing-masing buta jalan, decide nak pergi terus ke GUA KELAM... yohuuu... Gua Kelam best kot...

Gua Kelam...

mata memasing jadi rimau dalam gua


Lepas errr... 40++ min dari Arau baru sampai. Matahari pun tak segan2 dah muncul.. Time kat  Gua Kelam, aku boley pulak terjumpa bekas roomate aku time kat IPBL.. kak syikin. Ye ada meniaga kat Gua Kelam ni. kira jejak kasih gak la kan. Tak sia2 aku pergi sini..

Okie, plan nak cari insect tetap diteruskan even masing2 tahu dah, peratus nak dapat memang xdapat... hahah... Lama jugak la kiteorang berlapan kat situ. lepas zohor baru balik. Insect? Odonata je yang banyak.. Coleoptera? Homoptera? jangan kata bayang, tapak kaki pun x nampak..

Tapi, kiranya tak menyesal jugak la datang Gua Kelam ni kan. Kiteowrang dapat adventure masuk Gua Kelam sampai hampir tersesat. Waktu dalam gua yang langsung xda lampu tu, hidup mati je taruhannya. Alhamdulillah selamat lagi...

kami kelam dalam gua kelam


kami ber 8 jer. eh,. mana kak sue?? 

Masa untuk balik..
Kira dak-dak kelas aku happening giler lah. tak kesah pun nak pergi jejalan n berfoya-foya. Walaupun kami berlapan je, tapi, cerianya tetap ada. Lepas ni boley la merancang untuk melancong tempat2 lain plak.. Bukit Ayer tu memang kena pergi..
=)

1 comment: