Thursday, August 6, 2015

Kembali Pulang



Assalamualaikum..
Alhamdulillah, setelah cukup 4 purnama aku menimba ilmu di Klang, kukira sudah kecukupan waktu untuk aku pulang ke negeri selatan. negeri tanah airku..

Atas permintaan mak yang meminta aku pulang menemaninya di rumah, dan juga atas faktor kekangan ekonomiku, aku gagahkan diri untuk menghambakan seluruh jiwa tenaga ni negeri Johor.
Ironinya, rumah manis rumah kan..

Permintaan mak untuk aku duduk dirumah sendiri menemaninya dah lama berbunyi. Sejak aku konvo, sejak mak berangkat menunaikan umrah, dan sejak bulan ramadhan mula menunjukkan wajah.. Selagi boleh hold, ku katakan yang baik-baik terhadap mak. Bukan aku tak mahu temankan mak, tapi janji kontrak aku kerja di klang perlu aku selesaikan satu persatu. Bagaimana ku mula bekerja dan diterima disana, begitulah juga aku mahu suasana bagimana aku menarik diri.
Mungkin atas keberkatan seorang ibu, Allah mudahkan segala urusan di Klang. Soal berhenti keja, soal peleraian kontrak boleh dikatakan langsung tiada masalah. Boss aka sepupu aku terima dengan hati terbuka. Alhamdulillah mak, anakmu ini bakal pulang buat selam-lamanya..Sudah kukatakan dulu, mungkin jauh di sudut hati aku berat untuk meninggalkan bumi Klang, tapi atas arahan mak, dan dasar tanggungjawab seorang anak, aku fikir itu satu alasan yang cukup kuat bagi aku.
Kebetulan cuti nak sambut raya, terus ku lajakkan cuti buat yang terakhir kali di syrikat PAMONA..

kata2 last untuk my lovely boss & cousin:


Dan kini, lepas seminggu berhari raya, tidak kusangka, tawaran kerja sebagai pembantu butik dalam genggaman. Bermula gurauan dengan teman satu sek rendah, aku tercampak di butik ini. NURRJANNAH COLLECTION.

nurjannah collection Taman U, Batu Pahat
Kerja disini? yang menariknya, di sini aku boleh : 


* dekat dengan rumah
* boleh jaga mak
* suasana kerja yang happening
* manager yang baik hati & nice
* kawasan sekeliling maju
* boleh bawak mr. lola & mr. kiwi p kerja
* gaji? okie la sebab kerja tak berat sangat pon..
* ada adik2 kecil selalu datang melawat

adik2 kecik ni sebenarnya students yang belajar iqra' & mengaji di bahagian atas kedai aku kerja. bila time diorang dah habis mengaji, dia orang akan singgah kat kedai nurjannah ni.. dan aku paling suka sebab bebudak ni ada je ceritanya..  layan diorang apala sangat kan.. 

adik2 ni kan, memang tak reti duduk diam

nakal ye la hai awok2 ni

Benar kan, keberkatan seorang ibu itu sentiasa penting dan utama. Dan, mungkin disebabkan niat aku untuk menjaga mak, Allah mudahkan aku mendapat kerja di sini. Walau hanya pembantu butik, sekurangnya aku ada income tiap bulan. 
Padahal, baru lepas berhenti hari tu, aku plan nak duduk rumah dalam kira-kira 2 bulan. 
Kuasa Allah. aku hanya merancang, tapi sebaik-baik perancangan milik Allah.

mak hepi, aku lagi la hepi..
orang sayang mak taw..






No comments:

Post a Comment