Thursday, April 2, 2015

Biarlah Hati Ini Terus Menangis

Assalamualaikum..

Pejam celik, aku hampir dua bulan jadi warga Pelabuhan Klang. Dan dalam tempoh dua bulan ni juga aku menjadi sebahagian warga staff PAMONA LOGISTICS SDN. BHD. Apa yang dapat aku simpulkan, aku seronok kerja disini. Dkelilingi dengan boss yang baik hati, rakan sekerja yang ambil tahu dan paling penting boleh bekerjasama tanpa ada hasad dengki dan iri hati. Juga aku ada sepupu (bang ngah n yun juga adik) yang boleh dibawa berbincang dan memberi tunjuk ajar tanpa ada paksaan.
Dan, semalam merupakan hari gaji aku yang kedua.. ALhamdulillah. Walau bagi orang lain gaj aku tak seberapa, tapi bila kita suka dan happy dengan kerja kita, gaji tak seberapa pun, asalkan hati bahagia dah cukup kan. Begitulah aku. Apa lagi Ikwani mahu kalau semua keperluan diri dah cukup sempurna dan mencukupi?

Dan, duit gaji bulan pertama dulu aku dapat bayar sendiri my Luv Lola aka my Mr. Myvi. Siapa sangka kan, akhirnya, janji aku dengan abah dan mak dulu dapat aku tunaikan. Bayar my Luv Lola dengan duit gaji sendiri. Tapi, bila dicongak hitung, adalah sikit duit gaji yang tinggal. Bolehla kan kalau setakat nak bagi duit beli jajan mak kat kampung. Dan, duit yg lebih, boleh dah kot nk simpan untuk belanja kahwin.. hahha

Dan hari ni, bila tepat 2 bulan aku kerja, tetiba pukul 8.01 malam tadi, aku dapat call dari abang aku. Aik, tetiba je abang aku call. APAKAH? hati aku dah tak sedap. Dengan selamba aku jawab call tu dengan buat load speaker. Waktu ni aku kebetulan baru balik makan malam dengan abang ngah n yun duduk pula dalam kereta... DAN>>

Abang aku suruh aku balik kampung. Arahan. Katanya mak aku tak ada kawan. Sebab? mak aku call semua anaknya la kot suruh balik kampung buat teman mak. Abang aku beriya suruh aku duduk kampung untuk jaga mak. Sebab, adik beradik aku yang lain memasing dah berkeluarga. Tinggal aku je kan yang masih solo. Dan sebab ni, bang aku kata, baliklah. Duduk kampung ja. Kalau boleh, kerja je la dekat2 area situ. Aku boleh jaga Mak.  Dalam hati aku terlintas, kenapa aku yang kena korbankan kerjaya aku? Berat sangat ke permintaan mak aku yang minta anak2 dia balik gilir2 setiap minggu buat peneman kat rumah pusaka abah tu? Ke apa yang aku fikirkan ni ayat pentingkan diri sendiri ye?

Salah ke aku duduk jauh dari mak (duduk luar Johor) untuk bina masa depan aku sendiri? Memang, bila fikir balik, aku yang salah. Mak sorang2 kat rumah. Tak ada siapa yg teman. Kalau ada pun, anak kak zah (anak angkat mak.tapi anak akk ni cuma tidur je kat rumah aku. Siang si adik ni sibuk dengan aktiviti sekolah dia).

Bak kata abang aku, cuba la cakap dengan boss, secepatnya cari penganti supaya aku boleh balik duduk dengan mak. Peningnya. Satu sebab aku dah buat load speaker, sepupu aku dah dengar semua conservation aku dengan abang aku. So, memang tak boleh la nak elak2. Aku pun tadi masa dapat call speechless. Tergamam. Lepas tu, abang ngah dengan Yun ada bagi suggestion. Ada Pro dan Kontranya. ikut aku la katanya.. Lepas dapat call tadi, tipu kalau aku kata hati aku cool. Ikutkan, bergenang juga mata ni. Kalau aku sorang2 mahu rasanya air mata tu tumpah. Tapi depan abang ngah ngn Yun, aku buat2 gelak. Cakap benda ni memaang aku boleh duga.
Dan buat pertama kali kat Klang ni, solat aku diiringi esak tangis. Puas aku tahan, namun aku tahu aku ni bukan sekuat mana.


Mak...
Tak pernah langsung di hati orang ni anggap mak tu beban. Apatah lagi menyusahkan. Orang tahu, mak yang suruh orang sendiri pergi Klang ni. Kalau boleh, orang memang nak duduk kampung. Kerja kilang pun tak apalah. Janji orang boleh temankan mak. Tapi, bila sepupu kita yang offer kerja kat sini, mak yang beriya suruh orang pergi. Mak kata, selagi mak masih kuat, biarlah orang merantau.
Macam mana ni mak?
Orang boleh je abaika kata2 abang tu. Tapi, orang confirm lepas ni mesti ada cakap2 belakang. Ikatan adik beradik ni mesti jadi pelik kalau kumpul ramai2 nanti. Benda2 macam ni la yang orang kalau boleh memang nak sangat elakkan. Sebab, orang bukan ada siapa2 pun nak mengadu..

Mungkin bagi orang lain masalah macam gini kecik punya hal. Tapi bagi aku besar la juga probz ni, Sebab yang nak mengadap adalah aku kan.

Sekarang, aku blur nak buat apa. Serahkan pada Allah ja la. Mana yang terbaik untuk aku. Aku sayang kerja kat sini. Kerja nya bukan susah sangat pun. Yang penting hati enjoy kan..
Tapi itulah, macam mana dengan mak aku? Walau aku boleh kata "apa tanggungjawab adik beradik lain?" Tapi, aku juga anak mak. Dari biar mak pendam rasa menungu anak2 yang lain balik, biarlah aku berkorban. Lagipun, dalam banyak2 anak2 mak dan abah, aku aja yang tak sempat rasakan abah dengan gaji pertama. Dan, semestinya rasa terkilan itu aku harus sandarkan juga untuk mengalah demi kebahagiaan mak.. Aku anak bongsu kan.


Aku sedih bukan fikir apa yang perlu aku tinggalkan atau aku yang kena jaga mak, Tapi aku sedih berfikir kenapa abang aku berfikiran macam tu? Kenapa tak duduk berbincang sama2 ambil kira apa pendapat aku. Aku bukan peringkat adik2 lagi. Jika memang betul mak nak aku duduk rumah buat waktu ini, dengan senang hati aku sanggup balik Johor mengabdikan diri di negeri Selatan tu. Tapi, bila sebuah permintaan menjadi sebuah arahan, aku cukup2 terkilan. Dimana hak aku sebagai seorang adik? Bukan lama, aku cuma minta dua taun ja untuk aku kutip pengalaman kerja dengan orang, jadi kuli. Lepas dua tahun ni, aku ada plan, mungkin jadi kuli untuk syarikat sendiri pula ke? Tapi yang pasti, dugaan ini harus aku tempuhi dulu.. Aku yakin ini hanyalah salah satu Ujian untuk Allah uji kekuatan dalaman aku.

Hope yang baik bakal terus menyusul..
Mak bukan beban. Mak adalah pencetus semangat.




2 comments:

  1. sabar wani.ikhlaskan hati dalam buat apa pun.insyaAllah ada penyelesaian yang terbaik

    ReplyDelete
  2. sory lambat balas sara.. xpasan plak ko komen kar sini.
    thankz for da wish tu sara. memg tgh kuatkan hati la ni.
    tapi kalau mak panggil balaik, sebagai anak aku kena balik jugak kan.. Moga Allah tunjukkan jalan yang terbaik lepas ni.. aamin..

    ReplyDelete