Friday, April 22, 2016

BILA KAU RASA KAU DAH TUA

assalamualaikum encik blog.
Sungguh dah terlupa yang aku punya sebuah blog. Untuk rakam detik2 manis, indah, suka duka, tawa dalam aktiviti seharian aku.
Sebabnya, aku rasa aku dah cukup matang untuk diamkan hal2 yang tak perlu pun dalam hidup untuk cerita kat semua. Untuk canang satu dunia apa yang aku rasa.
Sebab, ye la kan.. aku dah matang. err.. Dah hampir 30 series, matang la kan..
kekkek

Bila usia dah injak 20++ ni, dh nk masuk 30 series, bab yang wajib hari2 kena fikir adalah bab kahwin. Sebagai seorang perempuan, confirm la umur aku sekarang ni semua orang duk tanya, semua orang sibuk nk tahu, aku ni bilanya nak berlaki. Kawan2 aku rasa ramai dah timang anak, ramai dah jadi mommy kan..

KAHWIN..
Satu perkataan yang cukup fobia bagi aku. Sebabnya, tiap kali ada majlis keramaian dalam keluarga, saudara yang tua2 sibuk bertanya aku. aku rasa Feedeup, annoying, rimas.
Bukan aku tak nak kahwin. Giler tak nak kahwin. boleh buat pahala banyak2 kan..
Tapi...

Bila fikir balik apa yang seorang insan bernama IKHWANI FARIHA BINTI AHMAD sedang lalui sedang hadapai, rasanya bab kahwin tu kena tolak tepi kot..

Kenapa?
Aku sakit. Bukan sakit biasa, bukan sakit yang kena duduk lama di hospital taw, tapi sakit yang membuatkan bentuk fizikal aku berubah, Pernah dengar tentang Scleroderma? Okie, kalau tak pernah, pergi google sekarang.
Scleroderma adalah satu penyakit yang antibodi kau makan badan kau sendiri. Jangan tanya macam mana aku boleh terkena penyakit ni. Sebab, dia boleh jangkit kat sesiapa sahaja. Dalam 50,000 orang, seorang daripadanya adalah berisiko dapat penyakit ni.
Simptom setiap orang berbeza. Macam aku, kulit tangan aku terkopek-kopek. hidung kecik, tangan xada isi, gigi jongang. Sendi2 setiap tubuh aku nampak dengan terang, jelas dan nyata. Aku allergic pada sabun. Tak boleh basuh pinggan, x boleh pegang detergent. Nampak, susah kan..
Dan juga, setiap pagi, kalau aku terkena air sejuk, kulit tangan aku akan bertukar menjadi warna purple.. Seram? entah.. Aku dan lali. Aku rasa ini dugaan dan bahagian untuk aku di dunia ini. Itu takdir Allah dan tetapkan untuk aku. Ubat? setakat ni, xda ubat nya. Hanya boleh bertahan dengan pil, minuman serbuk yang berasaskan kunyit, serai, dll.. jangan sebut injection, hanya bertahan 3 bulan, tp side effect dia akan kacau hormone aku. Sama ada aku xakan period for next 3 month atau tempoh period yg terlebih lama.
Paling ketara tentang penyakit ni, bentuk fizikal aku. Gigi jongang. Dah try tanya doctor untuk pasang braces, tp doktor x suruh aku pakai. Dia kata, gigi aku cuma kedepan, bukan jonggang. Dah tu? Jujur cakap, bila berdepan dengan orang yang baru aku kenal, aku rasa terasing sangat2. mesti dia fikir kenapa gigi aku besar kat depan? kenapa kau tak nak buat braces? ha.ha.ha,ha.. tak dapat nafikan, confident level aku tak berapa tinggi, sebab aku cuma aku.. si pesakit scleroderma.. ;)
Kalau aku kahwin pun, sanggup ke sang lelaki terima aku? Bentuk fizikal aku je dah buatkan sang lelaki menjauh kan.. huhuhhuhu

Sebab kedua kenapa bab kahwin menjadi sangat sensitif bagi aku, aku kena jaga emak.
Emak aku. Yang lepas pemergian abah 3 thn lepas tiada tempat bergantung. Tiada teman, tiada kawan untuk borak panjang2. Adik beradik aku yang lain semua dah berumahtangga dan ada kewajipan sendiri. Sebab tu, aku nekad, selagi mak aku ada, biarlah aku yang jaga emak. Lagipun, zaman sekarang ni, mana anak menantu lelaki nak duduk bersama mertu kan. Betul tak. Dan, aku takut kalau mak berkecil hati dengan suami aku. Aku tak akan mampu luangkan banyak masa macam yang aku ada sekarang dengan mak. Ajar mengaji, pergi belanja kedai runcit kami, makan cendol, makan rojak, makan sate kat gerai.. Pengalaman adik beradik aku yang lain buatkan aku terlalu takut untuk melangkah ke arah satu frasa baru dalam hidup. Perkahwinan. Sebab tu aku nekad, biarlah aku single forever untuk kebahagiaan mak, aku rela

Bila sebut teman tapi mesra, yup.. aku ada seorang yang kugelar begitu. Kami tiada sebarang ikatan yang official mengatakan aku milik dia, dia milik aku. Sebabnya mudah, kami tak mahu terikat, dan juga, aku sedar siapa aku, seorang pesakit scleroderma. Ikatan kami cukup lama, 6 tahun kalau dihitung lama juga la kan. Sepanjang aku kenal dia, yang paling aku respect, dia x pernah cuba untuk mengongkong aku. Jarang bersms, call, dan tak perlu merepot aktivit kami bersama. Dulu ye, aku tak kisah, sebab kami masih muda. Tapi, sekarang bukankah masing2 hanya ada komitment dengan kerja dan kehidupan, kenapa dia masih layan aku sama macam dulu? kukira hampir setahun kami x pernah on call. ??? Entah kenapa. Salah aku juga kan tak pernah nak call dia. Tpi kalau aku fikir balik pun, apa yang aku harapkan dari dia? Sebuah ikatan yang sah? Sedangkan aku juga yang sedaya upaya menolak ikatan tu.. Memang la dia tak pernah pun cakap nak kahwin dengan kau, tapi dari hubungan macam ni, baik kami just friends. Just normal normalsss friends. Aku dan dia pun xda la buang masa "berkawan" definisi kami ni kan..
Tapi, jujurnya, bila sesiapa yang soal aku bab kahwin, hanya dia yang aku fikirkan.. ;)

OOps.. teman tapi mesra aku ni kerja jauh kat pantai timur nun. Asal dia pulak dr negeri jelapang padi. Kau rasa family aku tak bengkang aku dengan orang jauh2? Sebab tu aku tak nak berharap terlalu jauh. Mak aku nanti macam mana? Dah tentu2 seorang isteri tempatnya dengan suami kan. Takkan aku nak tinggalkan mak aku dengan  anak2 sedara aku jek? Mak aku dah 60++ lebih kot. x boleh nak buat semua kerja2 rumah!!

Entahla.. Tp bila fikirkan pasal teman tapi mesra aku ni, Selagi dia tak cakap bab kahwin, bab hidup bersama, itulah masa aku boleh rilek2. masa untuk aku dengan mak. Tapi, andai dia dh berjumpa dengan orang lain, orang yang lagi baik dari aku, biarlah dia cari bahagia tu. He deserve that. Aku tak mampu nak buat semua tu dengan  dia. Sebab aku selfish. Aku fikirkan diri aku je.
;( ;( ;(

26 pd tahun 2016. cukup tua dah tu kan pada masyarakat keliling aku untuk perempuan yang masih single. Tak adil tahu tak.  Jiran aku sebelah rumah ni yang sebaya tu rilek je tengok. Tak gelabah pun nak kahwin. Adakah kerana dia lelaki, aku perempuan?
Aku paling seram bila orang tanya, icik ni bila? dah ada kawan belum? Tahu tak betapa sedihnya aku time tu? Sedih sebab soalan tu mak aku yang kena jawab, aku jugak yg kena senyum terpaksa cakap "belum ada jodoh" kak.. Sampaikan mak aku tiap kali jmpe orang suruh carikkan sesiapa sebagai calon suami aku.. hukhukhuk
Nak je aku bagitahu mak, " mak, orang sakit, orang tak boleh bagi kebahagiaan mcm seorang suami inginkan, orang nak jaga mak sampai akhir hayat.." Tapikan, dengar nada mak yang penuh berharap untuk aku kahwin, sayu pulak hati ni. :(

Yup, memang aku dah rasa cukup tua. Cukup terkesan bila bab kahwin diutarakan. Tapi, ada ke orang yang boleh terima kekurangan aku? Nak hidup bersama pulak tu. Ini bukan soal hidup sehari dua, tapi bakal sepanjang hayat. Mampu ke aku?
Kita drag dulu soal kahwin ni boleh? Sebabnya aku belum bersedia...

xoxo
icik.90





1 comment:

  1. Hidup xselalu nye mengikut perancangan kite...
    Kita hanyat mampu merancang ALLAH SWT yg tentukan semua..
    No body perfect.. Setiap manusia ade kelebihan dan kekurangan masing2.. Sebab tu la.. Allah da aturkan yg terbaik untuk kita.. Sape kate tak ade yang terima kekurangan awak.. Cuma mampukah awak terima kekurangan pasangan awak..
    Yang penting......
    *respect each other
    *care each other
    *responsible together

    😍😍😍

    ReplyDelete