Tuesday, April 26, 2016

KENA GAME DENGAN CUSTOMER

Assalamualaikum encik blog.
Setiap hari kita bedepan dengan pilihan yang pelbagai. Nak pakai baju apa hari ni. Nak pergi kerja ke tidak. Nak makan lauk apa, nak makan dengan siapa.. Banyak sungguh la pilihan yang perlu kita buat dalam hidup. Tapi, tahniah, sebab macammana pun hidup yang kita lalui, akhirnya kita berjaya manjadi seorang hamba Tuhan bila solat 5 waktu tepat pada waktunya..

Pernah dengar :

 Setuju tak dengan kenyataan ni? Selama ni konsep aku macam statement ats tu, hinggalah satu insident ni jadi kat aku:

Semalam, 24/4 adalah hari yang agak malang bagi aku. Sebabnya, aku ada buat kesalahan dengan bos. Aku memandai je bagi no.telefon boss kepada seorang customer yang annoying.

Nak jadikan cerita, ada seorang customer ni si akak beli baju seragam sekolah dekat butik kami. Total harga semua RM10,000.00++. Banyak kan. Si akak ni jadi wakil kpd pihak sekolah dia untuk collect baju yang diorder di branch B.Pahat. Time nak collect baju, hanya ambil separuh dari full order sebab baki bayaran sebanyak RM5,000.00 belum selesai lagi.  Time nak pack baju yg diorder, si akak ni minta la discount. Kata dia : dia kan dah beli banyak, dia beli RM10k kot, dia yang kena ambil kat butik kami, nak buat minum kopi, datang dari jauh..

Erkk.. kami berdua, aku dengan kawan aku dah krik2 dah time ni. Tapi sebab kawan kau yang incharge akk ni, aku diamkan je lagi. Tapi, kami tak boleh la memandai-mandai nak bagi discount. Sebab boss tak cakap apa-apa pun. Pulak tu, si akak ni nak discount dalam RM100++ macamtu. Banyak kan. Bila kawan aku cakap "tak boleh la kak nak bagi discount, sebab boss takda cakap apa2. kalau beli banyak sekalipun, harga kami fix price". Dah pulak si akak ni tak puas hati. Dia mention pulak nak free gift. Bila kawan aku cakap boss xda janji apa2,  dia mintak no.boss. Nak deal sendiri dgn boss katanya.

Time dekat sini, kami dah rasa annoying yang sangat2. Kawan aku dah cakap kot memang xakan dapat discount. Beli banyak pon sama, beli sikit pun sama. "Takboleh la kak. Harga boss pun sama. Akk cakap dengan boss pun sama jugak. Tak akan dapat." Si akak masa nak mintak no.tipon boss siap dah keluarkan hp dia. Bila kami tak bagi, dia kata tak apa, nanti dia akan tanya staff branch Sepang..

aik..dalam hati aku, akak ni dah kenapa? Mak si akak ni dengan suami dia pun sama jugak menyucuk. Nak jugak discount. Maaf ye kak, sebab kami ni pekerja sahaja. Bila kawan aku cakap, jangan la macamni kak, kalau akk direct ke boss, nanti boss cakap kami ni tak boleh handle customer. Memang dah termaktub, harga tempat aku kerja ni fix price. Lagi2 kalau harga seragam. Memang tak akan dapat punya discount. Sedangkan yang nak jual balik, means penjual yang beli dengan kita pun kita bagi harga sama rata sahaja. Boss taknak berlaku persaingan harga kedai kami dengan orang lain. :)

Cerita si akak ni belum habis lagi, bila kami dah tak layan kehendak dia, si suami dia pulak cari bahan nak complain benda lain. Tak puas hati dengan plastik cover kain pasang kami. Okie, bab yang xda plastik cover jernih tu aku setuju. Tapi, kami bagi sebagai ganti gunakan plastik goodies tu taw. At least ada la jugak palstik kan. Sebab ikutkan branch b.pahat x dapat palstik jernih tu. Plastik jernih tu eksklusif branch Sepang punya. Coz hanya branch Sepang yang offer open meter kain pasang. Si suami akk ni boleh pulak bebel-bebel "kedai awak ni taraf butik taw. patutnya kena ada plastik putih tu. Ni bukannya kedai macam kat Kota Tinggi ke apa. Bukan macam kat pasar ja. Pergh, menyirap seh dengar. Yelah, salah kami kan. Nak terangkan satu2 kat customer yang annoying ni rasa buang masa pulak. Kan boss dah mention awal2 open meter hanya ada di Sepang. Plastik tu memang untuk order dr Sepang shja. B.Pahat hanya kain 4m.
Tapi, yelah kan. kalau dah namanya customer, kononya nak bawa quote the customer its always right le tu.. ciss.. Seharian kawan aku bad mood sebab perangai si akak dengan suami dia ni. Siap whatapp staff Sepang ingatkan kalau ada sesiapa tanya no.telefon boss jangan bagitahu!..
Kami ingat kisah si akak ni habis dah untuk minggu ni sebelum next payment dibayar, rupanya kami silap...

25/4/2016
4.30pm
Aku dapat call dr seorang lelaki yang perkenalkan diri dari JABATAN PENDIDIKAN DAERAH B.PAHAT. Nak ambil kain seragam kod Q13. Corak bunga merah hati. Nak ambil untuk 150 pasang katanya. Aku pun boleh percaya. Si pemanggil ni tadi tanya harga sepasang berapa, ada stock tak, nak ambil sendiri  di b.pahat.  Aku pun balas ja la macam biasa. Tiba-tiba dia mention, "kalau saya ambil dari awak ni ada tak discount? Sebab ikut harga yang awak bagi ni dalam RM7k jugak ni. Banyak tu. Free gift ke?" aku jawab, maaf la encik, sebab harga kami memang fix. Lagipun boss xda pulak setakat ni kata nak bagi apa2 free gift untuk pembelian banyak.

Si pemanggil tu kata lagi, "eh, banyak ni saya nak ambil, tak kan tak boleh. Bagi la no.boss awak. Biar sy tanya dia". Aku cakap kat dia, kalau dia tanya boss pon sama jugak. sebab harga kami fix. Memang harga untuk seragam macam tu. Tapi kalau encik nak try, cubalah. "ha, memang pun saya nak try tanya. Sebab beli banyak kan, kena lah cuba nasib mintak discount". Aku pun terus bagi no,boss sebab memula fikir nak bagi no.staff yang handle kain pasang, tapi staff tu tengah bercuti pulak. Bagi je la no.boss sebab boss tahu current stock. Sebelum letak telefon, si pemanggil tanya, sapa ea nama boss awak? dengan  terlebih confident aku ckap la nama boss aku. dalam otak time tu, alhamdulillah la kalau jadi encik ni ambil, rezeki boss la kan. RM7k tu..
Kusangkakan si pemanggil memang nak order kain, rupanya, hanya bertopengkan penipuan....

6.00 pm, dapat whatapp dari boss utk semua staff. Si akk yang beli kain seragam msg direct ke boss. Tak tahu apa conservation si akk dengan boss, tapi boss direct tanya kami semua. Kawan aku pun terangkan satu persatu apa yang berlaku. Nasib baik boss backup kami. Bukan salahkan kami. Kami buat mcam yang diarahkan la kan. Cumanya boss kata, lepas ni jangan bagi no.telefon dia kat sesiapa. opss.. time ni aku tersentak, dah la aku tadi yang memandai-mandai bagi no.boss kat BAKAL customer. Hati rasa dah tak sedap ni. Mana pulak si akk tu dapat no.boss??

Fikir punya fikir, aku dan kawan aku memang confirm si pemanggil lelaki yang bercakap dengan aku tadi si suami kepada si akk. sebab,
  1. Waktu panggilan si pemanggil adalah 4.30 pm, boss dapat messages pkul 6. Tally kan
  2. Kod Q13 yang si pemanggil tu kata nak beli adalah kain pasang yang berbunga. Sedangkan, kami sedia maklum, lelaki biasanya tak mahu pakai baju batik yang berbunga
  3. Sebelum letak telefon, si pemanggil ada tanya nama boss. Dan, msg yang dihantar oleh si akak kepada boss, "assalamualaikum pn..." Siap mention nama boss. Kalau dia ambil no.boss dari pages kami pun, boss memang xda letak nama dia. 
  4. Si pemaggil ada tanya, ada tak dapat discount and free gift kalau beli banyak. Skrip sama macam si akak tuturkan.
     CHECKMATE!!

Sah la kan, aku dah kena game dengan customer sendiri. Bila dah checkmate, satu yang aku rasa, sedih sangat. Sampai hati si akk suami isteri game kami macam ni. Kami ni pekerja ja kak. Apa arahan boss, itu yang kami sampaikan dan cuba buat. Kalau memandai2 bagi harga less, free gift bagai2 tu, kalau boss check, bukan kami ke yang kena? Si akak suami isteri ni sedap2 dia ja dapat apa yang dia nak. Kalau dia nak duit kopi sekalipun, mintak la dekat peruntukan sekolah dia. Bukan rm10k tu dia bayar sorang. Mintak dengan kami, dah kami tak bagi, tak kan sampai kena menipu macam tu. Ibarat nak hadiah dari orang. kalau dah oarang tu tak bagi, nak jugak. nak jugak. Sikap apa tu? Okie, dia kata nak mencuba, tapi kami dah cakap dah kan, memang boss tak akan bagi. Harga mati.. Tak paham bahasa sangat ni dah kenapa??

Tak apalah. Buat pengajaran kat aku jugak.
Lepas ni kena alert. Tak boleh percaya dengan semua oarang.
Jauhkan diri dengan lelaki.
 hahhaha..

Kes akak ni belum ada penyudahnya. Nasib baik boss tak salahkan kami 100%. Boss lebih percayakan pekerja dia. tq boss.. Kita tunggu 1 Mei nanti.  Si akak suami isteri ni nak datang lagi ambil balance kain pasang. Drama apa pulak  suami iseri ni nak bawak.
Aduhai, letih la layan karenah customer macam ni. Kawan aku  kata dia dah rasa nak nangis si akak ni buat macam tu dengan dia. Aku? rasa macam nak black list suami isteri tu. Biar dah tak jumpa forever. Annoying tahu annoying..

Dugaan kan...
Berbalik pada quotes atas tu, aku rasa, quotes bawah ni lagi sepadan ... ;)


xoxo
ikhwani.90

1 comment:

  1. uni paham sgt situasi ni..uni penah keja kat kedai jugak..

    siriesly,,xmalunya!!!mintak2 mcm tu..orang dah xbagi tu sudah la..grrrrr

    sabor ye wak..ada hikmah ni..atlis pasni dah tau,,xleh senang2 bagi no bos kat orang..

    panasss je baca..eheh!

    ReplyDelete