Sunday, June 26, 2011

hati pown bercerita

heart is red

semua orang ada hati. waima binatang pun da hati sendiri. ala, yang jadi favorite kiter tu. hati ayam, hati lembu, hati kambing pun da jugak kan.  tapi, entry aku kali ni bukan nak cerita pasal hati2 tu semua. tapi kali nie aku nak selami hati seorang yang bergelar "cik sopar".

hati kawan
memang tersangat normal kat dalam dunia nie kita ada kawan. kala ada sorang pun cukuplah. tapi, dalam pada kita berkawan, kita mesti kena hadapi kerenah kawan2 kita yang pelbagai kan. rambut sama hitam tapi hati lain2. frasa ni memang cukup untuk gambarkan walau kita ada teman baik, xsemestinya hati dia pun baik cam kita.
dalam hati cik sopar, ye skrang dah jumpa lingkungan kawan2 baru dia. cukup dikatakan ye skrang tengah meyesuaikan diri dengan teman2 baru. xramai, xsampai 5 orang pown. dengarnya macam senang nak handle benda nie, tapi... cik sopar kena hadapi pelbagai kerenah. yang sorang ni suka merungut, yang sorang nie suka berkira, yang lagi sorang nie suka membangga diri, yang itu pulak semangat kenegerian, yang lain pulak dengan personal lifenya. memang kalau nak dicari sudut negatif tu banyak sangat kan. tapi, hati cik sopar kata, xperlah, mereka sema belum matang lagi. umur pun muda lagi. tapi kan en hati, kenapa awak x puas hati ea?? first : cik sopar sowrang yang suka fikir positif. bila jumpa orang yang selalu merungut n fikir negatif tiap masa, cik sopar jadik bosan. kesian kat diri teman cik sopar tu sebab ye xdapat tengok sudut positif dunia nie. dah cik sopar terkilan, cik sopar pown mals layan ye. ye cakap sorang2 je.. sapa yang kesian? cik sopar @ teman cik sopar itu?
walaumacammanapun, cik sopar still syg kat diowrg semua. cuma 1 jer nsiht nk bg kat cik sopar, cer set balik otak kamu tu tntng nilai dalam bersahabt. adat la dalam bersahabat, setiap orang ada kelebihan dan kelemahan memasing. dia terima kelemahan dan kelebihan diri kamu, kamu pun begitu jugklah..

impian hati
hati cik sopar nk  beli gadjet. iphone, ipad, hard disk, notebook, mp4...
tapikan, en hati nie cam xpaham2 pulak. cik sopar mane ada cash money bnyak2 nak beli tu semua. kena lah kija dulu. en babah n en mama pun lom tentu approve kan proposal yang cik sopar buat.  wahai en hati.. bersabar la ye. xmati pun kalau cik sopar xder benda2 nie...

cecita hati
impian dan cecita 2 benda yang lain kan. sebab nye, kalau impian macam benda2 yang xlogic.. tpi cecita mungkin boleh jadik realiti suatu hari nanti. cik sopar sebenarnya pun bnyak sangat cecita. paling besar punyer nak bukak kilang kerepek cop nama cik sopar sendiri. tapi bukan brand "cik sopar" ye tuan2 puan2.. maunya xlaku kerepek cik sopar course cap soparjepon yo?? huk9..
xlah.. yang brand cik sopar terfikir maybe "kepek MAK KAMPUNG" @ "kepek GERENTI SEDAP". hak3.. cute kan name tu..
impian ada dah, tp semangat ciput jer nie.. cmner ea.. lagi pun, bajrt memng xda sangat nie.. en abah, sila tolong!!!!

rahsia hati
kowrang semua percaya pada cinta? bagi cik sopar kita nie, ye cuma percaya frasa cinta kpa ALLAH, Rasullullah, FAmily... cinta sesama manusia dalam linkungan sahabat jer. kalau cik sopar diasak dengan pertanyaan teman sehidup semati, mesti cik sopar akan jawab " saya x percaya pada cinta antara lelaki & prempuan. bg saya cinta yang sebenarnya perlu mendpat kredhaan ALLAH. & untk mendaptnya, kita perlu melakukan suruhannya." dlm erti kata lain, cik sopar hanya percaya cinta sesama mkhluk yang berlainan jantina adalah selepas nikah. hu9... "no couple b4 akad".. wa respek spring sama lu la cik sopar!!

hati insan
setiap orang punya hati sendiri. dan dalam kalangan kawan2 kita pun mereka punyai hati juga. jangan kerana untuk memuaskan hati kita, kita terlupa akan hati orang disekeliling kita. x salah kan kalau sesekali kita yang beralah. mengalah tidak bererti kalah. siapa tahu kalau yang mengalah itu lebih mulia darjatnya disisi ALLAH??

renung2kan.. fikir2 kan...
salam...

No comments:

Post a Comment