Wednesday, September 9, 2009

alaNgKah ManisNya..

ALANGKAH MANISNYA...
Ibu dan abah tak sabar menanti
Kandungan yang sarat dijaga rapi
Makan dan minum dicari resepi
Supaya lahirku cantik berseri
Ibu biasanya cuma goyang kaki
Semua yang diminta abah bagi
Nenek pula tak henti2
Beri petua itu dan ini.

ALANGKAH MANISNYA…
Di hospital mewah b'tingkat2
Turut terkumpul kaum kerabat
Beri tunjuk ajar dan kata nasihat
Pada abah yang x henti berkawat
Akhirnya satu doctor tiga jururawat
Menyanbut aku x cepat x lambat
Aku menjerit abah lompat
Seronoknya anaknya serba cukup sifat.

ALANGKAH MANISNYA…
Aku dibelai bagai permata
Emak dan abah bercekang mata
Membuat susu malam2 buta
Buaian dihenjut sepanjang masa
Apatah lagi time aku mengada
Emak pula semuanya main order

ALANGKAH MANISNYA…
Bila di bangku sekolah rendah
Pergi balik dgn kereta mewah
Bekalan ku bawa dari rumah
Duit saku pula memang x kalah
Di kantin makanan melimpah ruah
Dari yg kering sampai yg basah
Bersih x bersih x jadi masalah

ALANGKAH MANISNYA…
Setelah masuk alam remaja
Pergi sekaolah tapi tuisyen tetaplah ada
Begitu juga peluang utk berjiwa-jiwa
Eleh… bukan susah nak m'gorat anak dara
Asalkan kita pandai buat cerita

ALANGKAH MANISNYA…
Kerja menunggu merata-rata
Belum habis study dah dapat offer
Gaji semuanya main lima angka
Elaun dan bonus belum dikira
Diberi pula secretary Jelita
Pendeknya lebih tgk dia…
Dr tengok kerja

ALANGKAH MANISNYA…
Bila tiba saat b'isteri
Kursus nikah pun x sempat nak pergi
Si isteri bknlah khendak hati
Tp aku dah x boleh nak lari
Namun begitu aku puas hati

ALANGKAH MANISNYA…
Bila dah dpt cahaya mata
Punyalah nakal x terhingga
Aku jaga dgn sebaik-baiknya
Itulah intan itulah kaca
Batuk sedikit ke hospital sahaja
Aku x hairan dgn belanja


ALANGKAH MANISNYA…
Makanan segera mcm2 jenama
Jenis biasa sampai mknn istimewa
Iklan tv dr pagi smpai mlm2 buta
X henti2 ajak kita merasa
Tepuk dada tanyalah selera
X mkn d rumah d luar semata
X ada tunai… kad ada!

ALANGKAH MANISNYA…
Sesekali pergi berjumpa pakar
Lulusan tempatan bukannya luar
Layanan d terima x pernah hambar
Jururawat sentiasa tersenyum lebar
Doctor memeriksa cermat & sabar
Mencari sendi2 yg longgar
Selalunya masa itu hatiku berdebar
Nafasku pula selalunya kasar

ALANGKAH TAK MANISNYA…
Umur tiga puluhan belum pun habis
Dah di bagi ubat berjenis-jenis
Doctor berkata dgn senyum manis
Semua ubat tu aku x boleh miss…
Kena pantang benda bertumis
Dari kentang hingga ke ikan bilis
Last sekali dia bagi list:

-glocose…29.7
-carbohydrate…4,200
-cholesterol…35 milimole/liter
-sodium salt…504/liter
-heart beat…8/minute
-blood pressure…450-580!


Sahlah aku dah kena kencing manis!!!

-copy by..dak mereng_90-

No comments:

Post a Comment