Wednesday, September 9, 2009

eRti seNyuMan..

Bila rakanku tersenyum kepadaku
menguntum mekar indah
hati berbunga melihat
lantas terbalas respon
tersenyum jua aku..
walaupun aku tidak begitu pasti, mengapa..
mungkin..
menjaga hatinya…

bila rakanku tersenyum padaku
manis.. keindahan wajah terserlah
bagai ada daya penarik
hati bergetar utk tertaut..
cumanya siapa dia itu.. dan
siapa aku ini.. bolehkah itu..
atau.. bagaimana nanti..
letaklah akal.. buatlah keputusan..
fakir panjang-panjang…

bila rakanku tersenyum padaku
tidak seperti selalu
bagai di buat-buat
tawar.. manisnya kurang
tapi masih ada rupa..
mencari cermin.. mencari rencah
menilik diri , mencari kurang
entah di mana-mana…

bila rakanku tersenyum padaku
terus tertawa…
mesti ada yang tercuit
dari kenangan atau tingkah spontan

bila rakanku tersenyum padaku
sedang matanya melirik
kekiri atau kekanan
bagaimana mahu mentafsir
hanya dia yang tahu apa ertinya
apa bersarang di benak
adakah yang tidak enak
pastinya mengundang suspend

bagaimanapun

sebagai rakan
aku tetap prihatin dengan ribuan jenis
senyumanmu…
kerana
semuanya ada rasa
semuanya ada perasa
semuanya ada perasaan
yang begitu subjektif utk ditafsirkan

engkau… tetap rakanku
walaupun senyumanmu hilang terus nanti
mungkin aku tidak terus memahami
situasimu
maafkan aku…☺


-joko@dakmereng_90-

No comments:

Post a Comment